Zakładanie firmy taksówkowej w Ugandzie? Jest coś więcej niż oko

17 grudnia 2019 0 przez admin

125 total views, 1 views today

Typowy inwestor w branży taksówkowej w Ugandzie ma do czynienia z dwoma kluczowymi problemami jeszcze przed rozpoczęciem pierwszego szylinga. Wyjaśniam te kwestie poniżej.

Kiedy po raz pierwszy kupiłem używaną taksówkę od moich dziadków, zabrałem ją do naprawy do mechanika na przedmieściach Wandegeya. „Nadciągnął” i powiedział mi, że jest w idealnym stanie. Tydzień później różnica pojawiła się kilka problemów. Następnie wał korbowy miał kilka problemów. W końcu przeszedłem przez te problemy, ale potem przyszła historia o czarach.

Typowy czytelnik z Ugandy jest prawdopodobnie zaskoczony, że nie podniosłem wcześniej kwestii biznesu i czarów. Wydaje się, że wielu Ugandyjczyków mocno wierzy, że pójście do wiedźmy i oddanie ostatniej białej kozy (i bez plamki czerni) zamieni twój biznes w sukces z dnia na dzień, nawet jeśli nie będziesz w stanie rozróżnić (bez zamierzonej gry słów) gotówki jako zysku (które możesz wykorzystać jako dywidendy) i środki pieniężne ze sprzedaży (których nie powinieneś używać, dopóki wszystkie wydatki nie zostaną rozliczone).

Tak więc historia czarów jest taka; Zatrudniłem mojego kuzyna Johna (z oczywistych powodów nie jest to prawdziwe nazwisko), aby pracował jako pierwszy przewodnik taksówki. Według rodzinnego młyna plotek „oczarował” taksówkę, ponieważ:

* Dzień 1. Zawieszenie pękło.

* Dzień 3: Wał korbowy napotkał dalsze problemy.

* Dzień 5. Różnica znów się trzęsła.

* Dzień 7: Taksówka zapukała kogoś przechodzącego przez ulicę w Ndeeba.

W ciągu 1 miesiąca, w którym taksówka działała, zarobiłem tylko 7000 Shs! Och, wykorzystałem to, aby wykupić kierowcę na komisariacie. Nie jestem osobą, która rozważa ważność historii o czarach, ale to prowadzi mnie do biznesu taksówek i czynników, które należy wziąć pod uwagę, jeśli chcesz w to zainwestować.

Najpierw CONS (oczywiście)

1. Mechanika bez etyki

Istnieje możliwość, że kiedy wziąłem taksówkę do remontu, mechanik, któremu powierzyłem naprawę, dostarczył mi fakturę pro-forma za części, których nie zainstalował, uzyskał z drugiej lub trzeciej ręki, a nawet, że nie zrobił przeprowadzić wszystkie niezbędne naprawy. Jak mogłem to zweryfikować bez znajomości zawiłości samochodu, a co dopiero taksówki z Bungokho?

Możesz oczywiście obejść ten problem, zamiast tego zabierając swoją Toyotę Hiace (model dominujący w taksówkach w Ugandzie) do warsztatu naprawczego Toyoty Ugandy. Nie oczekuj oczywiście zapłaty Shs. 7 000 do naprawy. Korzystają z komputerowej diagnostyki, a ich mechanicy używają systemu rejestrowania, aby wystawić rachunek za godzinę. No i oczywiście używają nowych i oryginalnych części, więc zapomnij o używanym wale korbowym, który mechanik Kakooza odnajdzie na rynku Kisekka. Zgodnie ze stroną internetową Toyota Uganda, możesz spodziewać się, że zaczniesz płacić za serwisowanie modelu Toyota Hiace od Shs. 183,900.

2. Trudność weryfikacji przychodów

O ile sam nie jeździsz taksówką ani nie instalujesz kamer takich jak London Buses lub National Express w Wielkiej Brytanii, praktycznie niemożliwe jest ustalenie liczby pasażerów na danej trasie w danym czasie. Wiem, że wielu właścicieli firm obejdzie ten problem, nie płacąc kierowcy / konduktorowi zamiast żądając stałej kwoty dziennej / tygodniowej, powiedzmy 6 dni w tygodniu, a niedziela będzie „dniem kierowcy”. Dzień kierowcy jest dniem, w którym nie płaci, ponieważ wszystkie dochody zostaną przeznaczone na totemy zarabiające na utrzymanie. Może to działać do pewnego stopnia, dopóki kierowca / przewodnik nie powie:

„Mukama wange, Walk to work etuletedde bizibu” (Mój Panie, nie byliśmy dzisiaj w stanie zarobić wystarczających pieniędzy dzięki demonstracjom „Spacer do pracy”).

Następnie przekazuje ci połowę uzgodnionej opłaty. Jak weryfikujesz historię tego kierowcy?

Och, będzie ich wiele. Następnym razem Stowarzyszenie Operatorów i Kierowców Taksówek w Ugandzie (UTODA) zbierze ich, a oni walczyli, to następnego dnia; Operacje „szukaj i zatrzymuj” policji drogowej spowodowały ogromne opóźnienia, a następnego dnia strajk kierowców. Oczywiście, że ty, jako ich „Pan”, nie możesz być nieludzki i nadal żądać ustalonej kwoty, prawda?

Jak już wspomniałem, jeśli poważnie zastanawiasz się nad inwestowaniem w tym sektorze, być może znajdziesz dostawcę kamer pokładowych. Jednak dla uproszczenia i zachowania zgodności z normą w Ugandzie zaproponuję, aby potencjalny inwestor trzymał się powszechnej praktyki uzgadniania z kierowcą stałej stawki „wykonawcy” dla danej trasy. Chciałbym jednak zalecić weryfikację tej stawki poprzez potwierdzenie z różnymi kierowcami trasy, którą kursuje taksówka.

3. Kapitał początkowy i koszt finansowania

Ze względu na fakt, że pojazd jest uważany za kluczowy składnik aktywów w Ugandzie, inwestycja ta jest dość często finansowana z kredytu w banku komercyjnym lub leasingu od firm takich jak DFCU Leasing Limited. Ponadto wielu dealerów samochodowych chętnie udziela finansowania pożyczki. Możesz zdobyć przyzwoitą używaną taksówkę (wraz z paskami i stałymi siedzeniami) na około Shs 17m jadąc według moich informacji z autotrader.ug.

Teraz kluczowa kwestia w odniesieniu do kosztów finansowania. Po niedawnym wzroście stopy procentowej banku w listopadzie 2011 r. Przez Bank of Uganda do 29%, mogę oczekiwać, że banki komercyjne podniosą swoje stopy procentowe średnio o 31%. Stopa bankowa jest stopą, według której banki komercyjne mogą pożyczyć od banku centralnego jako pożyczkę ostatniej instancji. Znaczący koszt finansowania, jak zobaczymy później, będzie miał znaczący wpływ na oczekiwany zwrot z kapitału.

4. Długi okres realizacji rentowności i odzyskania inwestycji

Teraz przedstawiłem moją analizę szacunkowej rentowności dla tego biznesu.

Oszacowałem, że inwestor kupuje taksówkę, aby kursować na dowolnej z Kampali i jej tras podmiejskich. Korzystam z najczęstszego modelu, jakim jest „model kontrahenta”. Model polega na tym, że kierowca zapewnia inwestorowi stałą uzgodnioną dzienną sumę przez 5-6 dni w tygodniu, a siódmego dnia dla kierowcy / konduktora na utrzymanie.

W tym modelu kierowca / przewodnik ponosi zatem codzienne wydatki, to znaczy; paliwo, dzienne i miesięczne opłaty UTODA, opłaty załadunkowe, opłaty KCC, opłaty etapowe i in. Właściciel poniesie jednak koszty napraw i konserwacji, a także koszty ubezpieczenia.

Podsumowanie pozycji zysku:

Przychody miesięcznie: 750 000 Shs (szacowane na 30 000 Shs dziennie przez 25 dni)

Naprawy i konserwacje miesięcznie: 183,900 (szacowane na podstawie informacji warsztatowych Toyota Uganda)

Koszty finansowania: 439 167. (szacowana stopa procentowa 31% na samochodzie 17 m. Stopa szacowana na podstawie stopy procentowej Banku Ugandy z listopada 2011 plus marża 2%)

Ubezpieczenia (zewnętrzne): 4,167

Miesięczny zysk netto: 122 767

Roczny zysk (A): 1 473 200

Koszt kapitału (1994 Toyota Hiace, używany) (B): 17 000 000

Zwrot z kapitału (B / A): 11,54 lat!

Jak widać z powyższej analizy, zapomnij o pieniądzach w tym sektorze. Możesz oczywiście teraz na tym etapie, jeśli chcesz odwiedzić czarownika, który być może użyje swoich zaklęć, aby klienci woleli twoją taksówkę od wszystkich innych, a on także magicznie moją analizę powyżej, aby dać zwrot w ciągu 1 miesiąca. (Należy pamiętać, że ostatnie oświadczenie jest żartem i nie spodziewałbym się, że poważny inwestor rozważy czary za sukces biznesowy).

5. Nasycenie rynku i powiązane ruchy.

W Kampali lub prawie wszędzie w Ugandzie jest zbyt wiele taksówek. Wydaje się, że w każdym zakręcie znajduje się taksówka, więc nie muszę nawet wchodzić w szczegóły, ale z pewnością warto zauważyć trend w tym sektorze. Ponieważ w Ugandzie jest zbyt wiele taksówek, sądząc po kilku doniesieniach z UTODA, ostatecznie polityka wokół tego przemysłu zostanie rozegrana, a następnie kilka rządowych inicjatyw mających na celu próbę odciążenia nowych i starych parkingów taksówek w śródmieściu Kampali; i zamiast tego przenieś taksówki do miejskich parków taksówek satelitarnych, takich jak Ndeeba, stanie się rzeczywistością. Alternatywnie możemy wreszcie zobaczyć ruch do autobusów dojeżdżających do pracy zamiast taksówek, jak obiecał były burmistrz Nasser „Seya” Sebagala.

A teraz PROS

1. Sprawiedliwy zwrot z kapitału, przy założeniu braku finansowania.

Główną zaletą tego sektora jest zatem inwestor, który zamierza inwestować bez ponoszenia kosztów pożyczki. Poniżej przedstawiam prognozowany zwrot z kapitału bez kosztów finansowania:

Przychody miesięcznie: 750 000 Shs (szacowane na 30 000 Shs dziennie przez 25 dni)

Comiesięczne naprawy i konserwacja: Shs 183, 900 (szacowane na podstawie informacji warsztatowych Toyota Uganda)

Ubezpieczenia (zewnętrzne): 4,167

Miesięczny zysk netto: 561,933

Roczny zysk: 6 743 200

Koszt kapitału (1994 Toyota Hiace, używany): 17 000 000

Zwrot z kapitału: 2,52 lata

Jak widać z powyższego, zwrot z kapitału bez kosztów finansowania zmniejsza się do 2,52 lat od uciążliwych 11 lat w pierwszej analizie.

2. Bezpieczeństwo dalszego finansowania

Zakładając, że nie pożyczyłeś na zakup taksówki, kolejną zaletą jest to, że w Ugandzie pojazdy są preferowanymi aktywami do wykorzystania jako zabezpieczenie pożyczki ze względu na płynność rynku samochodów używanych.

3. Alternatywne zastosowania jednorazowe

Zaletą taksówki jest oczywiście to, że można jej używać do jednorazowych zastosowań, takich jak prywatne czartery lub na przykład do prywatnych zastosowań korzystnych dla inwestora; zabieranie dzieci do szkoły na pogrzeby lub; jak ja w Ugandzie, który w 2005 roku zebrał się na odwagę, aby w nocy wziąć taksówkę na jazdę próbną, odwiedzając dziewczynę z „Mzungu”, którą chciałem zaimponować.

Myślę, że czary Johna już działały, ponieważ kiedy wróciłem do domu po wizycie u dziewczyny, wpadłem na ścianę sąsiada, próbując odwrócić taksówkę, aby ciasno skręcić w bramę domu. Upieram się, że to czary w pracy i oczywiście nie fakt, że nie miałem żadnego doświadczenia w prowadzeniu długiego pojazdu!

PODSUMOWANIE I SŁOWO KOŃCOWE

Najpierw liczby.

Na podstawie mojej analizy:

* Inwestycja kapitałowa (A): 17 000 000 Shs

* Przychody rocznie: 9 000 000

* Zysk rocznie (przychody bez wszystkich kosztów i odsetek) (B) wynosi 1 473 200 Shs

* Zwrot z kapitału (lata odzyskania kapitału) (A / B) wynosi 11,54 lat.

* Jeśli jednak nie poniesiesz kosztów finansowania, okres zwrotu szacowany jest na 2,54 lata.

Teraz podstawy, które musisz zrozumieć, zanim zainwestujesz:

* Badanie uczciwej stawki wykonawcy. Ponieważ preferowanym modelem w Ugandzie jest wynajęcie taksówki kierowcy / konduktorowi, warto poświęcić czas na rozmowę z różnymi kierowcami, a może nawet z UTODA, aby ustalić uczciwą cenę na swojej trasie i upewnić się, że uzyskasz uzgodnioną stawkę bez „mukamy” historie wange.

* Rozważ tańsze opcje finansowania. Zbyt często ignorujemy korzyści płynące z łączenia funduszy od członków rodziny i przyjaciół. Może to zapewnić finansowanie kapitałowe (kredyt nieoprocentowany), a nie wyniszczające kredyty banków komercyjnych.

* Godny i godny zaufania mechanik jest koniecznością. Powodzenia!

OSTATNIE SŁOWO

Zasadniczo obawiam się modeli biznesowych, w których nie jesteś w stanie zrozumieć lub zweryfikować zawiłości ujmowania przychodów i nie możesz z trudem zweryfikować kosztów ustalenia wydajności, i na tej podstawie, dla mnie byłby to sektor „nie-nie”.

Ma jednak kluczową zaletę polegającą na prostocie strumienia dochodów i być może dlatego spowodowało nadmierne inwestycje w tym sektorze, w tym przez (finansowo) niepiśmiennych ludzi.

Jeśli zatem pociąga Cię prostota tego typu inwestycji plus korzyść, że pojazd jest zabezpieczeniem do dalszego zaciągania pożyczek, to z całą pewnością inwestuj w to, a wtedy wszystko, co musisz zapewnić, to to, że nie słyszysz opowieści z Kakooza o „ dyferencjał się trzęsie ”.



Source by D E Wasake